Ginekologia onkologiczna

W ramach ginekologii onkologicznej przeprowadzamy:
Operacje w ginekologii onkologicznej
Operacyjne oszczędzające leczenie nowotworów piersi
Operacje odtwórcze piersi po leczeniu onkologicznym

Operacje ginekologiczne

W sytuacji gdy leki i terapie nieinwazyjne okazują się nieskuteczne, postępowanie operacyjne staje się ostatecznym sposobem leczenia wielu schorzeń ginekologicznych (m.in.: raka szyjki i trzonu macicy, mięśniaka macicy, wypadanie narządów miednicy mniejszej, czy endometriozy). Dla większości Pacjentek perspektywa operacji ginekologicznej wiąże się z dużym lękiem. Standardową procedurą wielu zabiegów ginekologicznych od wielu lat stanowiła otwarta operacja ginekologiczna z dużym nacięciem, w celu uzyskania dostępu do macicy i tkanek sąsiadujących. Metoda ta wiąże się jednak z dużym bólem, bliznami oraz długim procesem powrotu do zdrowia. Na szczęście obecnie dostępne są mniej inwazyjne metody leczenia – tzw. operacje laparoskopowe.

Operacje laparoskopowe to zabiegi na narządach jamy brzusznej wykonywane bez rozcięcia brzucha. Wielką zaletą operacji laparoskopowych są niewielkie, mało widoczne ślady po zabiegu (bądź ich brak) i szybki powrót Pacjentek do zdrowia. Najczęstszymi operacjami laparoskopowymi są: usunięcie macicy (hysterektomia), wyłuszczenie mięśniaków, usunięcie torbieli jajników, usuwanie ognisk endometriozy i zrostów, sprawdzenie drożności jajowodów, operacje ciąży pozamacicznej.

Doskonałe efekty zabiegów gwarantują lekarze z wieloletnim, zdobytym w Niemczech, doświadczeniem w przeprowadzaniu zabiegów laparoskopowych, laparoskopowo-przezpochwowych, przezpochwowych, jak również operacji na otwartym brzuchu.

Operacje laparoskopowe:

Wyłuszczanie mięśniaka (miomektomia) – zabieg mający na celu usunięcie mięśniaków przy jednoczesnym zachowaniu macicy. Stanowi alternatywną metodę operacyjną w stosunku do hysterektomii. Celem miomektomii jest zachowanie jakże ważnych dla kobiet zdolności rozrodczych oraz złagodzenie dolegliwości bólowych w postaci obfitego miesiączkowania, bólu bądź też objawów uciskowych. Przebieg ciąży u kobiet, u których przeprowadzono miomektomię jest zazwyczaj prawidłowy. W przypadku zaledwie 1% Pacjentek może dojść do pęknięcia ściany macicy w miejscu blizny zarówno w okresie późnej ciąży, jak i w czasie porodu. Po wyłuszczeniu mięśniaków (miomektomii) do ponownego ich powstania w przeciągu 10 lat od zabiegu dochodzi nawet w 27% przypadkach. Mimo to wskaźnik nawrotów jest ok. dwukrotnie niższy w przypadku kobiet, które urodziły dziecko po zabiegu, w porównaniu do tych, które nie zaszły w ciążę po operacji.

Usuwanie torbieli jajników – nawet znacznej wielkości torbiele jajników mogą być skutecznie usuwane laparoskopowo. Zabieg laparoskopowego usunięcia torbieli jajnika wykonuje się w przypadku, kiedy torbiele są małe i nie ma ryzyka, że zmiana może okazać się nowotworowa.

Usuwanie wodniaka jajowodu – w skutek zamknięcia światła jajowodu może dojść do gromadzenia się płynu w jajowodzie, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego zniszczenia tego narządu. Zabieg usunięcia chorego jajowodu niweluje dolegliwości bólowe, a także zapobiega rozwinięciu się w nim zakażenia.

Usuwanie zrostów wewnątrzotrzewnowych – zrosty są nieprawidłowymi połączeniami pomiędzy tkankami i narządami. Zrosty wewnątrzotrzewnowe mogą być przyczyną niepłodności oraz dolegliwości bólowych. Czynnikami ryzyka powstawania zrostów mogą być: przebyte zapalenie wyrostka robaczkowego, operacje w jamie brzusznej, a także zakażenia wstępujące z jamy macicy.

Usunięcie macicy (hysterektomia) – zabieg ten jest zalecany w przypadku Pacjentek, u których zdiagnozowano mięśniaki macicy, obniżenie lub wypadanie macicy, uciskanie innych narządów i związane z tym dolegliwości, w tym nietrzymanie moczu, a także bardzo obfite miesiączki, nie poddające się leczeniu zachowawczemu oraz stany przednowotworowe i nowotwory narządu rodnego. Biorąc pod uwagę rozpoznanie, wielkość zmiany, wiek oraz oczekiwania Pacjentki możliwe są różne metody laparoskopowego i przezpochwowego usuwania macicy takie jak:
  • LASH (laparoscopic supracervical hysterectomy) – laparoskopowa hysterektomia nadszyjkowa. Zabieg polegający na usunięciu jedynie trzonu macicy
  • TLH (total laparoscopic hysterectomy) – całkowita hysterektomia laparoskopowa, to zabieg obejmujący usunięcie całego organu: trzonu wraz z szyjką macicy
  • LAVH (laparoscopically assisted vaginal hysterectomy) – wspomagana laparoskopowo hysterektomia przezpochwowa
  • hysterektomia przezpochwowa (waginalna)

Hysteroskopia – zabieg umożliwia ocenę stanu błony śluzowej i zawartości jamy macicy oraz usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w całości. Metoda ta polega na wprowadzeniu do macicy cienkiego instrumentu – hysteroskopu, zawierającego w sobie kamerę, a w przypadkach przeprowadzania hysteroskopii zabiegowej – zawierającego również narzędzie do wykonania operacji. Najczęstszymi wskazaniami do wziernikowania i ewentualnej operacji jamy macicy są m.in.: polipy macicy, mięśniaki podśluzówkowe, przegrody macicy, niepłodność, bardzo obfite miesiączki, nie poddające się leczeniu zachowawczemu oraz podejrzenie zmian nowotworowych.
projekt i wykonanie: DOMENA