Endometrioza

Endometrioza polega na tym, że komórki endometrium, czyli błony śluzowej macicy, rosną również poza macicą – w miejscach, w których być ich nie powinno. Jeśli masz wyjątkowo bolesne miesiączki, warto sprawdzić, czy to nie endometrioza.

Miejsca, w których pojawia się nieproszone endometrium, to zwykle jajniki, jajowody, moczowód, pęcherz moczowy czy jelita. Bardzo rzadko komórki błony śluzowej macicy pojawiają się również w dalszych miejscach, takich jak siatkówka oka czy mózg. Nauka nie do końca potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania endometriozy. Na endometriozę choruje co dziesiąta osoba z macicą. Nieleczona endometrioza może prowadzić do nieznośnego bólu, niedrożności jajowodów (i utrudniać zajście w ciążę), poronień, niedrożności jelit, a nawet nowotworów złośliwych.

Głównym objawem endometriozy jest ból – w różnych lokalizacjach i o różnym nasileniu, głównie przed miesiączką i w jej trakcie. Osoby chorujące na endometriozę często wyjątkowo ciężko przechodzą każdą menstruację, czasem skarżą się na bolesne współżycie  bądź ból przy oddawaniu moczu lub stolca.

Endometrioza może to utrudniać.

Czasem endometrioza nie daje objawów. Profilaktyka jest zatem bardzo ważna. Zobacz nasz algorytm!

Leczenie endometriozy wymaga indywidualnego podejścia. Głównymi drogami terapii są stosowanie specjalnych leków oraz leczenie operacyjne, polegające na usunięciu problematycznego endometrium, uwalniając tym samym narządy od ognisk, zrostów i torbieli, znosząc dolegliwości bólowe oraz przywracając płodność. Takie zabiegi przeprowadzamy laparoskopowo, wprowadzając cieniutkie instrumenty oraz kamerę przez niewielkie otwory, nie rozcinając brzucha. Blizny po zabiegu laparoskopowym są nieznaczne, zrosty rzadziej występują (co jest wyjątkowo ważne w przypadku osób z endometriozą), a operowana osoba szybko wraca do sił. Operacje laparoskopowe absolutnie nie są mniej dokładne niż laparotomia, czyli rozcinanie brzucha. Wręcz przeciwnie – oglądamy jamę brzuszną w siedmiokrotnym powiększeniu, mogąc dzięki temu dostrzec nawet najmniejsze zmiany.

Z racji tego iż endometrioza to choroba często zajmująca sąsiadujące z macicą narządy, leczenie u nas odbywa się interdyscyplinarnie – przy czynnym udziale specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Otoczymy Cię opieką na cały okres leczenia.